
Het model Organisatielogica van David Breugem helpt organisaties om beter af te stemmen op de verwachtingen van klanten, financiers en arbeidsmarkt. Organisaties worstelen vaak met de spanning tussen controle en autonomie, wat samenwerking en besluitvorming belemmert.
Door het model toe te passen, kunnen organisaties hun leiderschap analyseren en herinrichten, zodat het de strategische doelen beter ondersteunt. Dit zorgt ervoor dat prestaties verbeteren en de werkdruk afneemt.
Organisatielogica biedt een andere kijk op leiderschap, gebaseerd op wat écht nodig is in plaats van ingesleten gewoontes. In het algemeen doorloopt David Breugem in zijn opdrachten de onderstaande drie stappen.

Krijg inzicht in de uitdagingen van de strategie
In de eerste stap analyseer ik samen met mensen van uw organisatie de strategische prioriteiten. Het gaat niet zozeer om doelen, maar vooral om de verwachtingen van externe belanghebbenden waaraan het werk moet voldoen. De verwachtingen van klanten, financiers en medewerkers zijn vaak onderling tegenstrijdig en ze veranderen na verloop van tijd. Collega’s geven er vaak niet hetzelfde gewicht aan.

Organiseer samenwerking die de bedrijfsvoering verbetert
In de tweede stap analyseren we samen de waardeketen van uw organisatie, en hoe het werk van alle collega’s daarmee samenhangt. Zo ontstaat inzicht in de toegevoegde waarde van het werk, en in de intenties van de samenwerking. De combinatie van de eerste twee stappen laat zien waarom het logisch is dat er tussen bepaalde functies of teams vaak spanning ontstaat.

Realiseer de strategie met logisch leiderschap
In de derde stap adviseer ik over logisch leiderschap, door het ontwerpen van leiderschapsrollen, overlegstructuur, besluitvormingsproces en monitoringsinstrumenten. Ik ontwerp de nodige instrumenten en begeleid de besluitvorming rond het invoeren ervan. Ik blijf bij de organisatieverandering met raad en daad betrokken – totdat het werkt.